Nog steeds is het feit daar dat, wil je hoog komen in de zoekmachines, je goede content nodig hebt van voldoende lengte, gericht op één onderwerp. Dan is er nog basisoptimalisatie nodig. De pagina-url, de titel en de koppen moeten op een hoofd keyword en enkele secundaire keywords zijn gericht. Andere media kun je ook optimaliseren en zorg voor een goede meta description. En dan, moet het ook nog naar een Call To Action worden toegeschreven... Nu juist al dit soort regeltjes maken dat mensen al helemaal geen zin meer hebben 'n artikel te schrijven. Zonde natuurlijk!
Kan je content wel door anderen laten maken?
Content creatie uitbesteden kan wel degelijk, maar dan zijn er wel een aantal zaken die je zou moeten overwegen. Past de schrijver qua schrijfstijl bij onze organisatie? Heeft de schrijver voldoende affiniteit met de expertise gebieden van je bedrijf? Wat is de toegevoegde waarde van de artikelen en komen er wel eens contacten of leads uit naar voren?
Content creatie alleen, omdat het goed is voor de vindbaarheid is niet voldoende. Het delen van artikelen online moet een doel dienen. Stel het gaat om het versterken van je expert positie, dan is dat nog steeds een tussenstap. Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: contacten, leads en klanten. Op de lange termijn zou het kunnen dat diverse pagina's daadwerkelijk tot contacten en leads leiden. Onze ervaring is dat dat een weg van geleidelijkheid en lange adem. Maar ook de kwaliteit van de Call To Actions spelen dan een belangrijke rol. Hoe specifieker ze zijn en aansluiten op het topic van het artikel of pagina, des te groter is de kans op een contact.
Veel artikelen, dus veel verschillende keywords
Gaan niet 'zo maar' content laten maken. Er hoort een strategie bij. Wat zijn zoekvragen en keywords die interessant zijn voor jouw bedrijf en wat verwacht je ervan (dat zouden KPI's kunnen zijn)? Nu stel dat dat er 50 zijn, dan zou je per keyword een pagina content kunnen creëren. Wat je in ieder geval niet moet doen, is dezelfde keywords als primair keyword gebruiken op verschillende pagina's. Je maakt het moeilijk voor de zoekmachines welke pagina het hoogst getoond moet worden bij zo'n zoekopdracht. Je kannibaliseert als het ware je eigen pagina's. Door de zoekwoorden te verdelen over meerdere pagina's, worden die pagina's steeds specifieker en geven gedetailleerd antwoord op die zoekvraag.
Dat is juist daarom een goede reden om content creatie uit te besteden. Je medewerkers zitten zelf in de tunnel van kennis en hebben moeite stappen terug te doen en meer in detail op één topic in te gaan. Alleen al de gedachte "Maar dat weten ze toch allang?" kan een stevige writers block opleveren. Er komen steeds weer nieuwe mensen op de markt, die die kennis bijvoorbeeld, niet hebben.
Hoe zou je kunnen starten?
Stel je wilt eerst ervaren of het iets voor je is, maak dan een afspraak voor bijvoorbeeld 3 pagina's of artikelen. Laat de schrijver komen met wat je ervan mag verwachten en op welke manier de resultaten gemeten worden. Geef dat laatste ook even tijd en laat ervoor zorgen dat de pagina's zo snel mogelijk geïndexeerd worden. Zorg ook dat er enkele in- en/of externe links worden gemaakt naar deze pagina's. Dat versnelt het proces. Als dat bevalt, dan is het verstandig een strategie en een contentplan te laten maken en van daaruit te gaan creëren.